Update 2 mei 2016
Ik heb nog steeds veel plezier met het zijspan. Bijna elk jaar met een groepje gezellige dwazen maak ik nog steeds wintertripjes naar Noorwegen en soms een uitglijder naar de Alpen


Noorwegen, maart 2016



Update 3 november 2009
Na de BMW redelijk gebruikt te hebben, zie Alpenrally , en het aantal kilomters wat dit beestje al gemaakt heeft ( tussen de 80 a 100.000 km) is het tijd om een kop revisie te doen. Ik stuur ook de cilinders maar op. Gezien de olie walm zouden de cilinders ook wel eens aan de beurt kunnen zijn.Ik heb besloten om het werk te laten doen door de Hobbyist .
Middels een foto verslag zal ik proberen de ontwikkelingen bij te houden, klik op revisie


Aankoop van het zijspan
In de loop van de tijd ben ik naar diverse treffens geweest. Daar komen motoren van meest uitéénlopende aard, zoals oldtimers, ratbikes (ook erg gaaf), keurig onderhouden fabrieksmachines zoals de Aprilia van mij en zijspannen in allerlei verschijningsvormen. Vanwege mijn toen nog te ondernemen Noordkaap avondtuur en om winter hard te worden ging ik als voorbereiding daarvan naar het Altes Elephantentreffen. Daar zag ik zoveel zijspannen dat mijn interesse groter werd.
Nu is het dan zover. In een moment van verstandsverbijstering heb ik dus een zijspan gekocht.
Het is een BMW R100S. Sinds 22 maart 1978 op de weg volgens het kentekebewijs. Volgens de km-teller heeft het ding ruim 93.000 km afgelegd.
Een inlegvel (voor bak) maakt deel uit van het kentekenbewijs en is de BMW een zijspan geworden op 26 augustus 1994. De bak is een Squire.
De wielen zijn ook aangepast en de motor heeft 15 inch wielen (deux-chevaux) en de bak heeft een 10 inch wiel. Het gevolg is, is dat de km-teller een hogere snelheid aangeeft dan de werkelijk (niet aangepast dus).
Ik heb een werkplaatshandboek erbij gekregen dus zelf sleutelen en afstellen moet een makkie gaan worden......met een beetke hulp van Werner.


op donderdag 13 december heb ik dus mijn zijspan gekocht. Dit is hem dus





zondag 16 december


de laminaatvloer van de slaapkamer is nog maar 1/2 af, maar ik kon geen weerstand bieden aan het blik op de bevroren BMW voor het keukenraam. Ook met het vooruitzicht op het weekje buiten kamperen in Noorwegen (Primustreffen) aanstaande februari, moest ik weten of de BMW de koude start kon volbrengen. En starten doe je niet alleen, daar hoort dan ook een rondje rijden bij.
Verrek..... doet hij het niet!!!! Oorzaak, vrijloopschakelaar (groene lampje in de vrijstand versnelling) deed het niet. Bevroren of dikke olie??? Een keteltje heet water deed wonderen. Starten en direct aanslaan.


Na een bakkie koffie doen bij Gijs en Madeleine kon Gijs het niet laten om nog even de motor af te stellen. Eerst alleen met schroevendraaier, maar pakte daarop zijn gereedschap


gesynchroniseerd en al. Motor loopt nu lekker rustig


proefrondje achter de Motorschuur.....gaat prima zo te zien

donderdag 20 december
Op initiatief van Gijs krijg ik wat rijvaardigheidstraining. Ik moet wennen aan de bochtentechniek. Verschillende keren kwam het zijspan los van de grond als ik de bocht (rechtsom) ging. Ik schrik daarvan.
Na een kop koffie bij Gijs gingen we samen met Johanson op ons zijspan naar een afgelegen parkeerplaats om wat bochten techniek te oefenen.


zijspan van Gijs




Gijs doet het even voor


dus zo


en nu doe ik het.......ongeveer zo
Na wat oefenen lukt het mij nu ook om bewust het zijspan op te tillen. Het sturen ging nog niet zo goed met 2 wielen, daar moet dus nog wat op geoefend worden. Ik voel mij nu in iedergeval wat zekerder in de bochten. Het is heel anders rijden dan op een solomotor.

Update 16 januari 2009
Vanwege de sneeuwtrip door de Alpen van 24 januari t/m 1 februari was de BMW toe aan groot onderhoud. Inmiddels zijn de meenemers van het cardan en van het achterwiel vervangen. Dat heb ik bij de Hobbyist laten doen. De winterbanden zitten er weer om. Dit weekend ( 17 / 18 januari ) een grote beurt zoals kleppenstellen, contactpunten, filters, olie e.d. vervangen enzo.
De km-teller is inmiddels de klok rond, voor wat dat waard is. Vanwege de kleinere omvang van de autobanden wijkt de teller aardig af, wat 100 kilometer is op de snelheidsmeter, is in werkelijkheid 70 km. Gok maar wat de echter km-stand is.

::home::
Naar boven